יום שבת, 24 בדצמבר 2011

שוקולד ותחושה טובה (או: שוקו חם)

“Those who have been too long at their labor, who have drunk too long at the cup of voluptuousness, who feel they have become temporarily inhumane, who are tormented by their families, who find life sad and love ephemeral...they should all eat chocolate and they will be comforted.”
Jean Anthelme Brillat-Savarin
ז'אן אנטלם בריה סאווארן הטיב לתאר זאת. שוקולד מקושר אצל חלק גדול מהאוכלוסיה עם הנאה ותענוג, חומר קסום שמחולל פלאים במצב הרוח.

ישנם חוקרים (וגם סתם אנשים מהשורה שחווים את השפעתו באופן יומיומי) שמכנים את הצריכה שלו התמכרות. 

הטעם, הריח והמרקם של השוקולד מהווים את ההסבר המקובל לתשוקה לאכול אותו, ורצוי עכשיו ומייד.
שוקולד מריר עשוי בעיקר ממוצקי קקאו, חמאת קקאו וסוכר. שוקולד חלב מכיל בנוסף גם מוצקי חלב ושוקולד לבן מכיל חמאת קקאו, סוכר ומוצקי חלב. לכל הסוגים משותפות התכולות הגבוהות של שומן מחמאת הקקאו וסוכר. לכן, מחקרים העלו השערות על כך שהתשוקה אינה לשוקולד ספציפית, אלא פשוט למשהו עשיר בשומן/סוכר. עם זאת מחקרים אחרים הראו כי שוקולד לבן, שאינו מכיל את מוצקי פולי הקקאו פשוט לא מספק את הסחורה.

מוצקי הקקאו מכילים מרכיבים פארמקולוגים רבים, שחלקם או כולם יכולים לעורר תגובות פסיכולוגיות שיכולות להסביר את התשוקה הבלתי נשלטת כמעט לעוד ועוד שוקולד. נתמקד בשניים שאני מוצאת מעניינים במיוחד: Phenylethylamine ו- N-acylethanolamines.

Phenylethylamine (מעתה ייקרא שמו בישראל PEA) נמצא בכמויות יחסית גדולות בשוקולד (עד 6.6 מ"ג לגרם). PEA מופק באופן טבעי במוח, ודומה פרמקולוגית ומבנית לאמפטמין וקטכולאמינים. 
אוקיי, אתם אומרים לעצמכם, אז PEA הוא אנלוג לאמפטמין, אז מה? אמפטמין מסונתז ידוע גם כ"ספיד", סם ממריץ שמביא למצב של אופוריה.
אנלוג נוסף לאמפטמין ידוע בשם אקסטזי. למעשה, קיימות עדויות על משתמשי אקסטזי שמפתחים תשוקה עזה לשוקולד. 

N-acylethanolamines הן חומצות שומן בלתי רוויות שקשורות מבחינה כימית ופרמקולוגית לחומר שנקרא אנאנדאמיד, שהמשמעות של שמו הינה "אושר פנימי". אנאנאמיד הוא ליפופרוטאין במוח שקושר ומפעיל רצפטורים של המערכת הקאנאביודית. N-acylethanolamines יכולים להפעיל את הרצפטורים הקאנאביודים בעצמם או להעלות את רמת האנאנאמיד שבתורו יפעיל את הרצפטורים ובכך מחקים את השפעת סמים קאנאבינוידים (כמו קנאביס) וגורמים לאופוריה.

עם כזה ארסנל של חומרים ממכרים, אולי זאת כבר לא בושה להגיד-
שלום, אני הדס, ואני מכורה.




שוקו חם- אופציה ראשונה

רכיבים:

1 כוס חלב
2 כפות גדושות של אבקת קקאו
1.5 כפות סוכר חום
קמצוץ מלח
כמה טיפות של תמצית וניל

ציוד:
קערה קטנה
כף
מטרפה
סיר קטן
סבלנות

שלבי פעולה:
העברת 4 כפות מהחלב לקערה.
הוספת אבקת הקקאו, סוכר ומלח. לטרוף עד לקבלת משחה אחידה.
בדרך להפוך לשוקו
להוסיף את שאר החלב לקערה.
לערבב היטב עד לקבלת נוזל אחיד.
את הנוזל להעביר לסיר קטן, להביא לגבול הרתיחה ולבשל 5 דקות.
לשתות.
חם, טעים וגורם לאופוריה


שוקו חם- אופציה שנייה (לחסרי הסבלנות)

רכיבים:
אבקת שוקו מהירת הכנה
חלב

ציוד:
כפית
כוס
מיקרו

שלבי פעולה:
להכין ע"פ ההוראות שעל הקופסה. 

4 תגובות:

  1. האבקת שוקו לשוקו הראשון היא לא כמו האבקה לשוקו השני? לא משתמשים לשניהם בשוקולית?

    השבמחק
  2. @עמית - האבקה לראשון היא אבקת קקאו, ולא אבקת שוקו מהיר הכנה. שוקולית מורכבת בעצם מסוכר, אבקת קקאו, לציטין וחומרי טעם וריח. אבקת קקאו, לעומת זאת, היא רק אבקת קקאו. אבקת הקקאו באופן עקרוני לא נרטבת בקלות (ויוצרת גושים אם סתם מנסים להוסיף לה נוזלים), לכן היצרנים מוסיפים לציטין שעוזר בהמסה שלה. במתכון הראשון החלק הראשוני, של יצירת המשחה, נועד כדי להתגבר על הבעיה הזאת חוסר ההמסה. אם תנסי, תראי שבהתחלה הקקאו צף על פני החלב, ונדרשת קצת עבודת מטרפה כדי שהכל יהיה אחיד.
    אבל זה כל כך טעים, שזה שווה את זה.

    השבמחק
  3. לעולם לא אסתכל על שוקולית כבעבר... :)

    השבמחק
  4. בדיוק סיימתי את קוביית השוקולד היומית שלי! עכשיו אני מבינה קצת יותר למה אני מחכה לה כל היום... איזה בלוג מקסים ומרתק, אני מתכוונת לחפור בו עוד ועוד..

    השבמחק